بی اختیار خوردن – قسمت سوم

بی اختیار خوردن

بی اختیار خوردن غذاخورهای تنبل

این دسته از افراد حوصله‌ی پختن غذا را ندارند، شاید  نکنند، و بی اختیار خوردن در آن ها کمتردیده شود ولی اغلب غذاهای حاضری و فوری را ترجیح می‌دهند. این غذاها باعث می‌شود مقدار زیادی کالری و مقدار خیلی کمی مواد غذایی مفید به بدنشان برسد. این افراد گاه حتی فراموش می‌کنند غذا بخورند و گاه در خوردن غذاهای نامناسب زیاده‌روی می‌کنند، درنتیجه سلامت خود را نسبت به اولویت‌های دیگر در زندگی‌شان در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهند. تمرین زیر اهمیت مراقبت از بدن را به شما نشان خواهد داد.

سلامت بدنم بزرگ‌ترین نعمت است

گام اول: بر روی یک کاغذ بنویسید که برایتان چقدر هزینه دارد اگر هم‌اکنون تغییر کنید.

گام دوم: دو شیشه‌ی دهن‌گشاد بیابید و هر بار که غذایی سالم، متشکل از انواع مواد غذایی مفید خوردید سکه‌ای در شیشه‌ی اول بیندازید و هرگاه غذایی مضر (تنبلی آور) خوردید سکه‌ای در شیشه‌ی دوم بیندازید. در آخر هفته‌ی اول ببینید سکه‌های کدام شیشه بیشتر است، اگر آن شیشه مربوط به غذای مضر بود، تمامی سکه‌ها را به موسسه‌ای خیریه اهدا کنید. همین‌طور به‌مرور ادامه دهید تا وقتی دو هفته پشت سر هم سکه‌های شیشه‌ی اول بیشتر باشد، سپس در کاغذی بنویسید این تمرین چقدر افکارتان را نسبت به غذا عوض کرده است.

نکات مهم درباره‌ی غذاخورهای تنبل

  • برنامه‌ریزی کنید، برنامه‌ریزی کنید و بازهم برنامه‌ریزی کنید. همیشه حساب کنید که برای روز آینده می‌خواهید چه بخرید و مطمئن شوید مواد لازم را در خانه‌دارید.
  • مواد غذایی خود را به‌صورت آنلاین به فروشگاهی سفارش دهید تا دم در منزلتان تحویل دهد و فهرست را نگه‌دارید تا دفعه‌ی بعد بتوانید برای تنوع فقط اقلام ناقص را تغییر دهید.
  • فقط مواد غذایی سالم بخرید.
  • فقط در تعطیلات آخر هفته و در حد اعتدال نوشابه بنوشید.

بی اختیار خوردن معتاد به غذا خوردن

غذاخورهای معتاد به شیرینی‌ها و تنقلات و نوشابه‌های گازدار علاقه دارند، زیرا به ترکیبات شیمیایی این نوع غذاها معتادند. آن‌ها نمی‌توانند در برابر این غذاها مقاومت کنند و یا پس از شروع از خوردن دست بکشند، آن‌ها خیلی به غذا فکر می‌کنند و بی اختیار خوردن دراین افراد زیاد است و هنگام غذا خوردن افراط و تفریط می‌کنند. بر روی کاغذی بنویسید وقتی بی‌رویه خوراکی و غذا می‌خورید چه چیزهایی را از دست می‌دهید؟ برای مثال: بنویسید که نمی‌توانید لباس دلخواهتان را بپوشید، بی‌قواره می‌شوید و چیزهایی از این قبیل، اکنون از خودتان بپرسید آیا این ارزش پرداخت چنین بهایی را دارد؟ یقین دارم پاسختان منفی خواهد بود.

بی اختیار خوردن غذاخورهای کنترل‌کننده‌ی غیرعادی

این افراد از اینکه احساس کنند بر دنیایشان کنترلی ندارند وحشت می‌کنند و اغلب غذا را وسیله‌ای برای کنترل کارهای خود می‌دانند، مخصوصاً اگر فکر کنند در زمینه‌هایی مانند کار، روابط با افراد بانفوذ و غیره کنترل ندارند. آن‌ها هنگامی‌که نتوانند ابراز وجود کنند یا زمانی که در مقابل توقعات خنده‌داری که بر آن‌ها تحمیل می‌شود نتوانند اوضاع را مهار کنند واکنش نشان می‌دهند.

اگر در این دسته‌بندی قرار دارید، احتمالاً غذا را وسیله‌ای برای کنترل دیگران یا تسلط بیشتر بر دنیای خویش می‌دانید. شاید هم گاهی از سرنوشتتان در زندگی خشمگین شوید. با تمرین زیر می‌توانید آرامش و سلامت درونی خود را بازیابید و به شما کمک می‌کند خشم و رنجش خود را هر چه زودتر ابراز کنید. پس اگر عادت کنید سرخودتان با صدای بلند فریاد بزنید تا رنجیدگی‌تان را نشان دهید، بدنتان مجبور نخواهد شد آن را به شیوه‌ای پنهان یا غیرعادی مثل پرخوری ابراز وجود کند.

گام اول: جایی ساکت را در خانه پیدا کنید که در آن آرامش داشته باشید. با صدای بلند بگویید از چه چیز ناراضی هستید، سپس آن را بارها تکرار کنید تا وقتی آن احساس منفی ناپدید شود.

گام دوم: وقتی عصبانی هستید یا احساس می‌کنید وضعیتی خارج از مهار شماست، باید آن احساسات را ابراز کنید. اگر شخص دیگری می‌تواند کاری دراین‌باره انجام دهد، احساسات خود را با وی در میان بگذارید. اگرنه، بر عهده‌ی شماست که راهی بیابید تا به بهترین شکلی که می‌توانید مهار آن را به دست‌گیرید.

گام سوم: تا یک ماه هرروز این عبارت را جلوی آینه به خود بگویید: من به‌آسانی حرفم را می‌زنم، درنتیجه بدنم مجبور نیست آن را به‌جای من انجام دهد.

نکاتی مهم درباره‌ی غذاخورهای کنترل‌کننده‌ی غیرعادی

  • فقط مواد غذایی سالم بخرید.
  • هرروز زمانی را برای آرمیدن بیابید، شاید همراه با گوش کردن به موسیقی دلخواهتان یا تمرین تنفس عمیق.

هر وقت توانستید حرف خود را بدون محدودیت بزنید و با هدیه‌ای غیرخوراکی مثل خریدن لباسی جدید به خودتان جایزه بدهید.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

3 نظر

  1. احمد معین

    سلام وقت بخیر به استاد گرامی
    بابت مطالب فوق العاده ای که در سایت قرار میدهید بسیار سپاسگزارم
    و این مطالب بسیار کاربردی و مهم است و اجرای آنها و عمل کردن به آنها مهمتر
    باز هم ممنونم از مطالب شما

    پاسخ
    1. ویدا جدی

      سلام دوست عزیز خوشحالم از اینکه مطالب نظر شما را جلب کرده است و ممنونم از وقتی که بابت مطالعه گذاشتین شاد و موفق و پیروز باشید

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *