بی اختیار خوردن – قسمت دوم

بی اختیار خوردن

همان‌طور که می‌دانیم بی اختیار خوردن یعنی خوردنی که مهار کردنی نیست، زیرا فرد فکر می‌کند مجبور است کاری را بکند که دلش نمی‌خواهد ولی عادت‌های رفتاری حاکم بر وی وادارش می‌کند تا پرخوری کند.

بعضی از افراد برای ابراز ناکامی‌ها، دردها و ناراحتی‌هایشان شیوه‌های مخصوصی دارند، عده‌ای به مشروب و مواد مخدر رو می‌آورند و عده‌ی زیادی هم به غذا پناه می‌برند. اغلب افراد چاق می‌گویند که دلیل چاقی‌شان صرفاً علاقه آن‌ها به غذاست، این دلیل نمی‌تواند درست باشد، زیرا اگر از کسی که به‌طور طبیعی لاغر است بپرسید که آیا از غذای خوب لذت می‌برد یا نه، به‌احتمال‌زیاد پاسخش مثبت خواهد بود.

بی اختیار خوردن غذاخورهای احساساتی

آیا به یاد می‌آورید روزی را که به‌تازگی غذاخورده باشید و ناگهان احساس کنید که هوس خوردن غذایی دیگر را دارید؟ بعد متوجه می‌شوید که قبل از اینکه گرسنگی فرا برسد در ذهنتان بگومگویی با خود داشته‌اید. بعضی از چاق‌ها برای از بین بردن آن احساس‌ها، خود را در غذا غرق می‌کنند. اگر بی اختیار و زیادغذا می خورید و هیچ‌وقت احساس رضایت‌مندی نمی‌کنید، معنی آن این است که شما به غذا نیاز ندارید، بلکه باید احساس خود را تغییر دهید.

علت گرسنگی احساسی

علت اصلی گرسنگی احساسی درواقع احساساتی است که بعضی از چاق‌ها تا آخر عمر با آن‌ها همراه هستند، مثل: احساس از خود بیزار بودن، احساس ناامیدی داشتن، بی باوری، بی‌ارزشی، دوست‌داشتنی نبودن و….، ازآنجایی‌که ذهن و بدن به همدیگر متصل هستند درنتیجه افکار و کلام ما تأثیر فراوانی بر سلامتی و داشتن احساس خوب در ما ایجاد می‌کند. ما می‌توانیم با تصورات خود فرایند بیولوژی را در بدن عوض کنیم و مطمئناً احساسات و روحیه‌ی خود را هم می‌توانیم عوض کنیم.

بی اختیار خوردن غذاخورهای پرخور

فرد پرخور اسراف را دوست ندارد، چون احتمالاً در بچگی مجبور می‌شده غذایش را تا آخر بخورد، این فرد الآن هم که بزرگ‌شده اغلب بشقاب غذایش را تا ته می‌خورد، حتی اگر مدت‌ها پیش سیرشده باشد، شاید حتی باقی‌مانده‌ی غذای دیگران را هم بخورد، مخصوصاً بشقاب فرزندانش را، پرخورها عاشق این هستند که غذای ارزان بخرند، ازنظر آن‌ها کمیت مهم‌تر از کیفیت است.

یک تمرین برای پرخورها

تقریباً یک ماه طول می‌کشد تا رفتارهای خودآگاه جدید به عادات ناخودآگاه تبدیل شود. اگر فردی پرخور هستید، به مدت یک ماه هرروز هنگام خوردن غذا از خود بپرسید: آیا در حال حاضر احساس می‌کنم دارم سیر می‌شوم؟ (اما یادتان باشد آن‌قدر آهسته غذا بخورید تا بتوانید تشخیص دهید احساس سیری می‌کنید). به‌محض این‌که پاسختان مثبت بود، دیگر چیزی نخورید و اگر مطمئن نبودید، فقط مقداری غذا در بشقابتان باقی بگذارید، چون این کار به ضمیر ناخودآگاهتان می‌آموزد که وقتی هنوز میل به غذا داریم ‌اشکالی ندارد مقداری از آن را در ظرف باقی بگذاریم و در پایان ماه می‌بینید که چقدر احساستان نسبت به باقی گذاشتن غذا در بشقابتان فرق کرده است.

نکات مهم درباره‌ی پرخورها

  • در بشقابی کوچک‌تر غذا بخورید تا بتوانید حجم غذای خود را کاهش دهید.
  • هنگام انتخاب غذا، کیفیت را به کمیت ترجیح دهید، این کار باعث احساس رضایت بیشتر می‌شود و کمتر احتمال دارد به خوردن ادامه دهید.
  • تا حد توان به میزان غذای خود توجه کنید، به‌این‌ترتیب غذا هدر نمی‌رود.
  • به خودتان بگویید که زیر نظر هستید و خودتان تصمیم می‌گیرید بهترین مواد غذایی را بخورید.
  • یادتان باشد اگر بیرون غذا می‌خورید، مجبور نیستید غذایتان را تا ته بخورید و چون پولش را می‌دهید سعی کنید غذای کمتری سفارش دهید.

بی اختیار خوردن غذاخورهای مردم راضی کن

این افراد در پی این هستند که همه را خوشحال نگه‌دارند و از گفتن (نه) به دیگران متنفر هستند و همین باعث می‌شود نیازهای افراد دیگر را مهم‌تر از نیازهای خود بدانند، آن‌ها غذایی را می‌خورند که می‌دانند برایشان خوب نیست، زیرا یک نفر دیگر آن را برایشان پخته است و دلشان نمی‌خواهد احساسات او را جریحه‌دار کنند، در ضمن دوست ندارند به کسی بگویند که ترجیح می‌دهند چیز دیگری بخورند.

اگر شما جزء این دسته افراد هستید و دوست دارید همه را راضی نگه‌دارید و برایتان سخت است غذاهایی را که به سلامتتان آسیب می‌رساند رد کنید تمرین زیر شما را یاری خواهد داد تا جسورتر شوید و نیازهای خود را در اولویت قرار دهید.

یک تمرین برای (نه) گفتن

گام اول: تا یک ماه هرروز جلوی آینه بایستید و بگویید: نه متشکرم، این برایم خوب نیست، می‌خواهم چیز دیگری بخورم.

گام دوم: هرگاه در موقعیتی هستید که ترجیح می‌دهید چیز دیگری بخورید با خود روراست باشید و آن را به خود بگویید. شاید شبی برای خوردن غذا با دوستانتان به رستورانی بروید و آن‌ها شما را زیر فشار بگذارند تا همرنگ جماعت شوید، یا شاید برای صرف شام به خانه‌ی دوستی دعوت‌شده‌اید که می‌دانید با غذاهایی خوشمزه اما مضر پذیرایی خواهید شد و شاید همسرتان غذایی مخصوص برایتان پخته است و باید خطر جریحه‌دار شدن احساسات او را به جان بخرید، درهرصورت به یاد داشته باشید که نیازهای شما به‌قدر نیازهای آن‌ها مهم است.

گام سوم: بر روی کاغذی بنویسید که مواظبت از خود دست‌کم برای یک‌بار چه حالی دارد.

نکات مهم درباره‌ی غذاخورهای مردم راضی کن

  • اگر می‌خواهید بیرون غذا بخورید، یادتان باشد رستورانی را انتخاب کنید که انواع و اقسام غذاها را داشته باشد.
  • اگر می‌خواهید به منزل یکی از دوستانتان بروید، پیشاپیش به آن‌ها بگویید چه می‌خورید.
  • به همسرتان بگویید چرا برای شما مهم است غذاهای دیگری بخورید.
  • یادتان باشد برای انجام کاری متفاوت هیچ گاه دیر نیست.

منبع: لاغری با ان ال پی

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

3 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *